Book Review: Je hebt wel iets te verbergen (Dutch)

April 30, 2017

Een Nederlands boek voor deze recensie! Een boek wat naar mijn mening verplicht moet worden voor studenten en mensen die affiniteit hebben met media. Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis hebben een boek geschreven over waarom privacy zo belangrijk is, en waarom het ons iets zou moeten schelen dat die afneemt.

Ik kocht dit boek op Schiphol, op weg naar Porto en Lissabon, en terwijl ik vloog met babbelende Off-Screeners om me heen verdiepte ik me in de zoektocht van Dimitri en Maurits. Zij combineren in dit boek interviews, eigen onderzoek, met bestaande papers en ideeën. Zij willen hiermee aantonen dat het behouden van (online) privacy van levensbelang is.

Ze kaarten belangrijke innovaties aan zoals de smartphones en bedrijven zoals Google en Facebook. Ze voeren zelf experimenten uit met professionals die laten zien dat je met een klein programma in ieders smartphone of laptop kan komen bijvoorbeeld. Bekende media-experts komen voor zoals Evgeny Morozov en Shoshana Zuboff, die ik zelf herken als auteurs van teksten die onze studie zelf behandelt. Het boek leest makkelijk, als een paper die duidelijke contexten en argumenten geeft. Die argumenten worden goed geïllustreerd met voorbeelden, wat ik zelf prettig vind omdat het je fantasie aanwakkert. De punten die ze maken hebben een goed fundament en terwijl het heel saai lijkt, is het dat totaal niet. De indeling is duidelijk maar toch onverwacht, omdat ze elk onderwerp op een andere manier benaderen.

De auteurs wisten duidelijk dat ze niet alleen andere experts hun werk zouden laten lezen, maar ook ome Jan en tante Greet. Iedereen kan dit begrijpen en zal na het lezen even een kleine existentiële crisis hebben, misschien zelfs na elk hoofdstuk. Omdat ik al ervaring heb met hoe geniepig er met onze data wordt omgegaan viel mijn crisis nog wel mee, maar het geeft wel aan hoe nodig dit boek was. Mijn complimenten aan de desbetreffende heren.

Dit boek is informatief en intrigerend tegelijkertijd, wat knap is om te bereiken als je het hebt over gebruikersgegevens en data-tracking. Ik beveel dit boek zeker aan en hoop dat de Correspondent zo doorgaat, want onderzoeken zoals deze zijn hard nodig.

Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Black